Completari, Studii, Link-uri, etc.
privind domenii tangente la Arte Martiale SURSE : Web, Presa, Contributii clienti, etc. PRECIZARE : Samurai Club nu-si asuma nici o raspundere asupra autenticitatii si valabilitatii acestor informatii, ele fiind preluate din surse citate. DOMENII : 1. ARME de ARTE MARTIALE 2. AUTOAPARARE 3. LEGITIMA APARARE (art. 44 Cod Penal) 4. ALTE ARME - Armele cu aer comprimat - Regimul armelor de foc si munitiilor (Legii nr. 17/1996, H.G. nr. 679/1997) - Regimul materiilor explozive (Legea nr. 126/1995) - Proiecte noi de lege privind armele 5. DIVERSE a). Adunarile Publice (Legea nr. 60/1991) 6. DELICVENTA FEMININA LEGITIMA APARARE ![]() l Ziarul "Jurnalul National" Legitima aparare este una din institutiile de baza ale dreptului penal, enumerate in partea introductiva a Codului Penal printre cauzele care inlatura caracterul penal al faptei. Definitia acestei institutii o gasim in articolul 44 al Codului Penal: Nu constituie infractiune fapta prevazuta de legea penala, savarsita in stare de legitima aparare. Este in stare de legitima aparare acela care savarseste fapta pentru a inlatura un atac material, direct, imediat si injust, indreptat impotriva sa, a altuia sau impotriva unui interes obstesc, si care pune in pericol grav persoana sau drepturile celui atacat ori interesul obstesc. Este de asemenea in legitima aparare si acela care din cauza tulburarii sau temerii a depasit limitele unei aparari proportionale cu gravitatea pericolului si cu imprejurarile in care s-a produs atacul. Deoarece practica judiciara in materia legitimei aparari, precum si formularea legala a definitiei, data mai sus, nu au fost suficiente pentru a putea conferi o protectie adecvata victimelor unor atacuri injuste, legiuitorul a simtit nevoia completarii definitiei legale a institutiei. Aceasta modificare legislativa a intervenit relativ recent, prin Legea 169 din 10 aprilie 2002 privind modificarea si completarea Codului Penal si a Codului de Procedura Penala. Cu privire la reglementarea legitimei aparari, legea mentioneaza: Se prezuma ca este in legitima aparare si acela care savarseste fapta pentru a respinge patrunderea fara drept a unei persoane prin violenta, viclenie, efractie sau prin alte asemenea mijloace, intr-o locuinta, incapere, dependinta sau loc imprejmuit tinand de acestea. CONDITII. Din definitia data mai sus se desprind anumite conditii care trebuie indeplinite pentru ca instanta de judecata sa poata declara persoana ca fiind in legitima aparare, inlaturand caracterul faptei penale prin inlaturarea vinovatiei. Conditiile se clasifica in conditiile atacului si conditiile apararii. Conditiile atacului sunt : atacul trebuie sa fie material (riposta fizica impotriva unui atac verbal sau scris nu va fi socotita ca fiind legitima aparare), direct (intre victima si agresor nu se afla interpuse alte obicte), imediat si injust. Trebuie de asemenea sa fie indreptat impotriva unei persoane, a drepturilor acesteia sau impotriva unui interes public si sa puna in pericol grav valorile sociale ocrotite (o aparare disproportionata fata de conditiile atacului nu va fi considerata de instanta de judecata ca fiind legitima aparare). Conditiile apararii sunt : sa fie precedata de atac, sa fie indreptata impotriva agresorului, sa fie necesara pentru inlaturarea atacului si sa fie proportionala cu gravitatea acestuia, prin raportarea la conditiile atacului si ale apararii. NOUTATE. Un ultim aspect de subliniat este noul paragraf introdus prin Legea 169/2002, prin care se prezuma a fi in legitima aparare cel care se apara in interiorul propriei sale locuinte, incaperi, curti sau oricarui loc imprejmuit care ii apartine. Prin faptul ca se prezuma a fi in legitima aparare se intelege faptul ca persoana care se apara in fata unui agresor aflat in incinta unui loc aflat in proprietatea sa nu trebuie sa mai faca dovada ca se afla in legitima aparare; aceasta nu inseamna insa ca va primi automat clementa legitimei aparari, cel considerat drept agresor putand face dovada ca apararea proprietarului nu intrunea conditiile unei legitime aparari. Prezumtia are asadar ca efect doar inversarea sarcinii probei. Cand sunteti victima ? Ce se intampla in cazul in care, de exemplu, victima raspunde cu o aparare disproportionata fata de conditiile atacului ? Definitia data la inceput preciza: Este de asemenea in legitima aparare si acela care din cauza tulburarii sau temerii a depasit limitele unei aparari proportionale cu gravitatea pericolului si cu imprejurarile in care s-a produs atacul. Observam ca definitia legala cere ca victima sa depaseasca aceasta proportionalitate din cauza tulburarii sau temerii. Daca depasirea limitelor legitimei aparari nu mai este consecinta acestor stari, atunci victima savarseste o infractiune pentru care va beneficia de circumstante atenuante, conform art. 73 lit. A Cod Penal. Trebuie retinut faptul ca simpla prezumtie a victimei ca agresorul este pe cale sa dezlantuie un atac nu este de natura sa atraga conditiile legitimei aparari. De asemenea, daca apararea este vadit disproportionata fata de atac, victima nu va beneficia de clementa legitimei aparari. Stiati ca ? Daca victima putea inlatura, raportat la conditiile subiective, atacul prin alte mijloace, atunci ea nu va fi considerata in legitima aparare. In doctrina penala s-a decis insa ca beneficiaza de protectia legitimei aparari si victima care putea sa fuga sau sa nu se ascunda, dar nu a facut-o. (sursa la "Jurnalul National". Articol aparut in UTILE in ziua de Simbata, Martie 27, 2004 Legitima aparare ) l Ziarul "Timpolis" Daca e legitima aparare, Crima fara pedeapsa In articolul 44, privind legitima aparare, a fost introdus un alineat care prevede ca este in legitima aparare acela care savarseste fapta pentru a respinge patrunderea fara drept a unei persoane prin violenta, viclenie, efractie intr-o locuinta, incapere, dependinta sau loc imprejmuit tinand de acestea. Patrunderea fara drept, in orice mod, intr-un spatiu, fara consimtamantul persoanei care il foloseste sau refuzul de a le parasi se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 4 ani. Daca fapta e comisa de o persoana inarmata, in timpul noptii sau prin folosirea de calitati mincinoase, pedeapsa cu inchisoarea este intre 3 si 10 ani. - Introducerea acestor prevederi este considerata de seful Politiei Timis, colonelul Dorel Andras, ca fiind potrivita. Pana acum nu existau instrumente clare de lucru, se puteau face interpretari. E bine ca legislatia romaneasca sa fie adaptata la cea existenta in tarile UE. A fost majorata si pedeapsa prevazuta pentru articolul 182 privind vatamarea corporala. Fapta prin care s-a pricinuit integritatii corporale sau sanatatii o vatamare care necesita ingrijiri peste 60 de zile se pedepseste cu inchisoare de pana la 7 ani. Daca a afectat un organ sau un simt ori a pus in primejdie viata persoanei, pedeapsa este intre 2 si 10 ani. In cazul in care persoana a fost ranita fara intentie, iar ranile necesita ingrijire de peste zece zile, pedeapsa este de la 1 luna la 3 luni inchisoare sau amenda. Lipsirea de libertate a unei persoane se pedepseste cu inchisoare intre 3 si 10 ani. Daca fapta este savarsita de o persoana inarmata, daca in schimbul eliberarii se cere un folos material sau daca victima este minora ori supusa unei suferinte, pedeapsa poate ajunge pana la 15 ani inchisoare. Aceeasi pedeapsa se primeste si in cazul sechestrarii unei persoane in scopul obligarii practicarii prostitutiei. Daca fapta a avut ca urmare moartea sau sinuciderea victimei, pedeapsa este inchisoarea intre 15 si 25 de ani. Talharia savarsita de o persoana mascata, deghizata, in timpul noptii, intr-un loc public sau mijloc de transport, se pedepseste cu inchisoare de la 5 la 20 de ani. La articolul 211 s-a adaugat un alineat care prevede ca, daca talharia a fost comisa de mai multe persoane, de o persoana inarmata, intr-o locuinta sau dependinte, in timpul unei calamitati sau a avut urmarile prevazute la vatamarea corporala, pedeapsa este intre 7 si 20 de ani. Pedeapsa catalogata de seful Politiei Municipiului Timisoara, lt.-col. Gheorghe Moldovan, putin cam exagerata. Dar poate ca este ceruta in alte parti ale tarii, la noi in Timis infractiunile de mare violenta fiind in scadere. Retinerea sau distrugerea unui inscris emis de un organ de urmarire, o instanta de judecata sau impiedicarea ca aceste inscrisuri sa ajunga la destinatar se pedepseste cu inchisoare intre 6 luni si 3 ani. Detinerea, portul, confectionarea si transportul de arme si munitii sau functionarea atelierelor de reparat fara drept se pedepsesc cu inchisoare pana la opt ani. Noua lege prevede ca portul de arme fara drept in localul unitatilor de stat sau al altor unitati, la intruniri publice ori in localuri la alegeri se pedepseste cu inchisoare de la 5 la 15 ani. Portul fara drept al unor obiecte fabricate pentru taiere, impungere, lovire sau folosirea in locuri publice a armelor cu aer comprimat se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani. In aceeasi categorie intra si neasigurarea de responsabili a ordinii in locuri publice. Infectarea surselor si retelelor de apa, daca este daunatoare sanatatii oamenilor, animalelor sau plantelor se pedepseste cu inchisoare intre sase luni si patru ani sau amenda. E bine venita modificarea pedepselor pentru portul de arma fara drept sau neasigurarea de responsabili a ordinii publice intrucat pana acum erau contraventii pedepsite cu Legea 61, de cele mai multe ori fara nici un efect. In ceea ce priveste legitima aparare, am ajuns si noi in sfarsit sa ne aliniem la standardele internationale. Trebuie sa stie si infractorul ca dreptul la proprietate este sfant si ca poate fi pedepsit de doua ori: de lege si de proprietar, ne-a declarat lt.-col. Gheorghe Moldovan. Fapta persoanei care savarseste in public acte sau gesturi, profereaza cuvinte ori expresii care aduc atingere bunelor moravuri sau care tulbura linistea si ordinea publica se pedepseste cu inchisoare de la 1 la 5 ani. Poate creste daca a fost tulburata grav linistea si ordinea. - Indemnul sau inlesnirea practicarii prostitutiei sau tragerea de foloase de pe urma practicarii ei se pedepseste cu inchisoare pana la 7 ani si interzicerea unor drepturi. Recrutarea pentru prostitutie si traficul de persoane se pedepseste cu inchisoare intre 3 si 10 ani. Daca faptele sunt comise de un minor pedeapsa este de pana la 15 ani. Noile modificari prevad si liberarea provizorie pe cautiune, care se poate acorda, la cerere, cand s-a depus cautiunea. Liberarea pe cautiune nu se acorda pentru pedepse care depasesc 12 ani inchisoare sau cand acuzatul este recidivist. Cu inchisoare de la 2 la 7 ani este pedepsit parintele, tutorele sau ocrotitorul care pretinde sau primeste bani ori foloase in scopul adoptiei copilului. Punerea la dispozitie a unui loc special amenajat in care are acces publicul pentru consumul ilicit de droguri sau tolerarea acestui fenomen se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 10 ani. Administrarea de droguri de mare risc se pedepseste cu inchisoare pana la 5 ani. In unele tari pedepsele sunt mai mici. E bine insa sa fie pedepse mari pentru ca exista astfel sansa ca acest fenomen sa fie stopat din fasa, ne-a precizat colonelul Dorel Andras. Prin noua lege devine infractiune si furnizarea aurolacului, pedepsita cu inchisoare intre sase luni si trei ani. (sursa : "Timpolis". Articol aparut in nr.829, 22-24.04.2002, de Adina Borcan" ARMELE cu AER COMPRIMAT In Romania, la achizitionarea unei arme cu aer comprimat sunt necesare : - varsta minima 18 ani - buletin de identitate - cazier judiciar - certificat medical psihiatric sau permis de conducere. Legislatia nu permite importul de arme ce depasesc viteza de 220 m/s. Constituie contraventie la legea Ordinii si Linistii publice purtarea si folosirea armelor cu aer comprimat in locuri publice Este interzisa folosirea armelor cu aer comprimat la vanatoare sau in scopuri de autoaparare Recomandari de utilizare,vanzari, cumparari, etc. gasiti la adresa de mai jos (sursa & detalii : http://www.airguns.ro/legislatie.htm ) REGIMUL ARMELOR de FOC si MUNITIILOR l Legea nr. 17/1996 In conformitate cu prevederile Legii nr. 17/1996 privind regimul armelor de foc si al munitiilor si a H.G. nr. 679/1997, pentru aprobarea regulamentului armelor de foc si al munitiilor, conditiile in care persoanele fizice si juridice pot purta, detine si folosi arme de foc si munitii Cetatenii romani pot fi autorizati sa detina si, dupa caz, sa poarte si sa foloseasca arme de tir, arme de vanatoare, arme de imprastiere a gazelor nocive, iritante sau de neutralizare si arme de panoplie, iar dintre armele militare, numai pistol sau revolver, precum si munitia corespunzatoarea Autorizarea se acorda pentru : - arma militara, pistol sau revolver - arme de tir - arme de vanatoare - arme pentru imprastierea de gaze nocive, iritante sau de neutraluzare - arme de panoplie Nu pot fi autorizati sa detina, sa poaret si sa folosesca arme si munitii : - minorii - bolnavii psihic... - cei cu antecedente penale... Persoanele fizice, care doresc sa detina si, dupa caz, sa poarte si sa foloseasca arme si munitii si indeplinesc conditiile legale pentru a fi autorizate, depun cerere in acest scop la Inspectoratul de politie sau la Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti, pe a caror raza teritoriala isi au domiciliul. (sursa & detalii : http://www.mai.gov.ro/Romana/InformatiiMI/DiverseINF/IGPINF/INFPol.html#RegArmelor ) l Proiectul Legii privind regimul armelor si munitiilor a fost modificat conform observatiilor Comisiei Europene Proiectul Legii privind regimul armelor si munitiilor, aprobat in vara anului trecut, a fost modificat de ministerul de resort conform observatiilor Comisiei Europene (CE). Cele mai importante modificari se refera la obligatiile pe care le au romanii care poseda arme letale atunci cand ies din tara, precum si la regimul introducerii armelor si munitiilor pe teritoriul Romaniei. O alta modificare importanta a proiectului initial, care nu vine in urma observatiilor CE, este revenirea la conditia ca cei care doresc sa-si cumpere o arma sa fi implinit varsta de 18 ani, fata de 21, cum prevedea proiectul din vara trecuta. -= ARMELE, CLASIFICARE IN TREI CATEGORII =- Proiectul clasifica armele in trei categorii, respectiv: A - dispozitive reactive si lansatoare cu efect exploziv, arme de foc automate, arme cu aer comprimat B - arme de aparare si paza - arme de foc scurte si semiautomate, arme de vanatoare si arme de tir C - armele de autoaparare si arme de paza, cele cu aer comprimat, cu tranchilizante si armele de panoplie, de recuzita si de colectie. Potrivit proiectului, armele din categoria A pot fi detinute si folosite numai de catre structurile specializate ce au competente in domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale. Armele de foc scurte sau semiautomate, respectiv cele incluse in categoriile B si C, pot fi detinute si utilizate si de persoanele fizice. Acestea pot folosi armele numai in situatii de legitima aparare si in cazul in care este declarata forta majora, conform legii penale. De la aceasta regula este exceptat personalul angajat al institutiilor care fac parte din sistemul national de aparare, ordine publica si siguranta nationala, dar numai in conditiile prevazute de lege. Proiectul de act normativ face distinctia intre dreptul de a detine si cel de a purta arme de foc si munitii. Armurierii, adica agentii economici autorizati, sunt obligati sa comunice unitatii de politie competente, lunar, lista persoanelor care au cumparat arme si munitie. (sursa : "Gardianul", vers. electronica Nr. 565 - Joi 1 aprilie 2004, articol de Consuela Stegarecu. Articol aparut in data de 4 martie 2004 ) REGIMUL MATERIILOR EXPLOZIVE In conformitate cu prevederile Legii nr. 126/1995 privind regimul materiilor explozive, pentru a putea produce si prepara materii explozive, persoanele care, prin statutul de infiintare a societatii comerciale, au ca obiect astfel de operatiuni, sunt obligate sa obtina, in prealabil, autorizatia Inspectoratului de stat teritorial pentru protectia muncii si a Inspectoratului de politie al judetului sau a Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti si sa se inregistreze la aceste autoritati. Obligatia de a obtine, in prealabil, autorizatia de inregistrare la autoritatile prevazute anterior revine si persoanelor care detin, transporta si folosesc materii explozive. (sursa & detalii : http://www.mai.gov.ro/Romana/InformatiiMI/DiverseINF/IGPINF/INFPol.html#RegExpl ) ORGANIZAREA de ADUNARI PUBLICE In conformitate cu prevederile Legii nr. 60/1969 privind obligatiile ce revin organizatorilor de adunari publice, acestia sunt obligati sa : - Sa declare adunarea publica la primaria din localitate. - Sa inregistreze declaratiile de desfasurare a adunarilor publice la organele de politie din localitatea unde urmeaza a avea loc acestea, cu cel putin 48 de ore inainte. - Sa stabileasca persoanele responsabile pentru conducerea adunarilor publice. - Sa asigure un dispozitiv propriu de ordine, format din personal purtand insemne distinctive, stabilite impreuna cu organele de politie. (sursa & detalii : http://www.mai.gov.ro/Romana/InformatiiMI/DiverseINF/IGPINF/INFPol.html#AdunariPublice ) |